OTÁZKA
Robí sa pri tomto type projektu finančná analýza? Môžu projekty generovať príjem?
ODPOVEĎ
Vo všeobecnosti platí, že žiadateľ a partneri na ktorých sa vzťahujú pravidlá štátnej pomoci finančnú analýzu nemusia predkladať. Táto povinnosť sa vzťahuje predovšetkým na partnerov mimo schémy ŠP, kde sa príjem v zmysle čl. 61 všeobecného nariadenia (č. 1303/2013) bude musieť zohľadniť, či už pri schvaľovaním ŽoNFP, alebo následne počas realizácie projektu a počas jeho udržateľnosti. V zmysle Príručky pre žiadateľa o NFP pre generovanie príjmov v projekte platí nasledovné:
Projekt generujúci príjmy - každý projekt, ktorý v súlade s článkom 61 ods. 1 všeobecného nariadenia vytvára čisté príjmy po dokončení, ako aj každý projekt, ktorý v súlade s článkom 65 ods. 8 všeobecného nariadenia vytvára čisté peňažné príjmy počas realizácie projektu.
Projekty generujúce príjmy podľa článku 61 všeobecného nariadenia vytvárajúce čisté príjmy po dokončení sa delia na tie, pri ktorých:
je možné dopredu objektívne odhadnúť príjem podľa článku 61 ods. 3 písm. b) všeobecného nariadenia. V takom prípade projekty majú spracovanú Finančnú analýzu pre referenčné obdobie, ktorým je obdobie realizácie projektu ako aj obdobie Udržateľnosti projektu. Počas referenčného obdobia sa v rámci monitorovacích správ sleduje, či nedochádza k zmenám v údajoch použitých pri výpočte Finančnej analýzy. Pre tieto projekty generujúce príjem prijímateľ predkladá aktualizovanú Finančnú analýzu s rekalkuláciou Finančnej medzery spolu s Následnou monitorovacou správou s príznakom „posledná“. Rozdiel zistený z aktualizovanej Finančnej analýzy je prijímateľ povinný vrátiť v súlade s postupmi uvedenými v Zmluve o poskytnutí NFP, najmä v článku 10 VZP; nie je možné dopredu objektívne odhadnúť príjem podľa článku 61 ods. 6 všeobecného nariadenia. V takom prípade projekty nemajú spracovanú Finančnú analýzu, avšak počas referenčného obdobia, ktorým je pre tieto projekty generujúce príjmy obdobie realizácie projektu ako aj obdobie počas 3-ročnej doby monitorovania po Finančnom ukončení projektu, sa sleduje, aké čisté príjmy projekt dosahuje. Pre tieto projekty generujúce príjem prijímateľ vypracúva Finančnú analýzu s kalkuláciou čistých príjmov, ktorú predkladá spolu s treťou Následnou monitorovacou správou. V prípade zistenia čistých príjmov je prijímateľ povinný vrátiť tieto čisté príjmy poskytovateľovi podľa postupov uvedených v tejto Zmluve, najmä v článku 10 VZP. Po uplynutí 3 ročnej doby monitorovania po Finančnom ukončení projektu nie je dotknutá povinnosť prijímateľa predkladať monitorovacie správy až do ukončenia obdobia Udržateľnosti projektu.
Projekty generujúce príjmy sú aj projekty podľa článku 65 ods. 8 všeobecného nariadenia vytvárajúce čisté príjmy počas realizácie projektu, ktorých celkové oprávnené výdavky sú rovné alebo nižšie ako 1 000 000 EUR, avšak vyššie ako 50 000 EUR. V takom prípade majú projekty spracovanú Finančnú analýzu pre referenčné obdobie, ktorým je obdobie realizácie projektu. Počas tohto referenčného obdobia sa sleduje, či nedochádza k zmenám v údajoch použitých pri výpočte Finančnej analýzy. Pre tieto projekty generujúce príjem prijímateľ predkladá aktualizovanú Finančnú analýzu s rekalkuláciou Finančnej medzery spolu s monitorovacou správou s príznakom ,,záverečná“. Rozdiel zistený z aktualizovanej Finančnej analýzy je prijímateľ povinný vrátiť, a to najneskôr ku dňu schválenia Žiadosti o platbu s príznakom „záverečná“ zo strany poskytovateľa.
Za projekty generujúce príjmy sa považujú aj projekty, ktorých celkové oprávnené výdavky sú rovné alebo nižšie ako 50 000 EUR. Pri týchto sa čisté príjmy zohľadňujú iba ex ante pri určení výšky oprávnených výdavkov projektu vo fáze schvaľovania projektu, a preto sa na tieto projekty generujúce príjem nevzťahuje povinnosť monitorovania čistých príjmov počas realizácie projektu, ani v období udržateľnosti projektu. Všade tam, kde sa v texte tejto príručky používa pojem projekt generujúci príjmy, tento pojem zahŕňa všetky typy vyššie uvedených projektov, pokiaľ to zjavne neodporuje obsahu alebo účelu konkrétneho ustanovenia.
Ďalšie usmernenia k projektom generujúcim príjmy sa nachádzajú v Príručke oprávnenosti výdavkov OPVaI (str. 9 – 11).


